A reklám fogalma és története

Miért van szükség reklámra?

Hiszen ha a termék elég jó, akkor magától terjed a híre.

Egy tökéletes világban, talán így lenne.

De egy olyanban, ahol közel 8 milliárd ember él, cégek ezrei versengenek ugyanazokért a fizető ügyfelekért, és mind-mind meggyőzőbb kommunikációval tereli magához a vásárlókat – egy ilyen világban igenis szükség van reklámra.

Nem minden termék tud magától terjedni.

Amelyik pedig igen, annak a terjedését is érdemes felgyorsítani.

De mi a reklám fogalma, története, milyen reklám fajták és típusok léteznek, és mi a hatása?

A reklám fogalma, célja

Mi a reklám?

Definíció szerint egy publikus médiumon megjelenő közlemény, amelynek egy termék vagy szolgáltatás eladása a célja.

Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy:

1, Egyrészről azt kell elérnie, hogy eljuttassa a termék/szolgáltatás hírét a potenciális vásárlókhoz

2, Másrészről pedig meg kell győznie a célközönséget, hogy vásárolják is meg az adott terméket/szolgáltatást.

Tehát a reklám célja röviden: az eladás.

A reklám története

Már az ókorban is voltak reklámok, de jelentőségük csak az ipari forradalom idején kezdett el megnövekedni.

A legnagyobb akadályt leginkább az iskolázatlanság miatti írástudatlanság és a tömeges hirdetési lehetőségek hiánya jelentette.

Egészen a középkorig kellett várni, míg ez a két akadály megszűnt.

Először az első egyetemek megszületésével, másodszor pedig Johannes Gutenberg nyomdájával.

Ezek az újítások megkönnyítették a reklámok terjedését, de az igazi robbanás csak az újkorban jött.

Ekkor ugyanis az ipari forradalom következményeként beindult a sorozatgyártás, és a korábban kézzel készítő manufaktúrák gyártási kapacitása megsokszorozódott.

Ennek hatására annyi új termék lepte el a globális piacot, hogy már nem volt elég csupán a minőség. A gyártóknak meg kellett különböztetniük a termékeiket.

Az 1800-as években már a mai, modern branding kampányok folytak (csak éppen színek nélkül), például a Pears szappan által:

reklám fogalma

Mára pedig ez odáig jutott, hogy a reklám csak a marketing egy apró szelete, és a reklámszakma a Kelsey Group elemzése szerint csak az USA-ban is többszáz milliárd dolláros iparággá vált.

Reklám fajtái

A reklámokatt nehéz csoportosítani, ugyanis elég nagy az átfedés köztük, ezért nehéz egy reklámot szimplán egyetlen kategória alá sorolni.

De valamilyen fajta kategorizálást mégiscsak érdemes használni, hogy később össze lehessen hasonlítani az eredményességüket. 

A leggyakoribb reklámtípusok:

1. Online reklámozás

A legújabb, és leghatékonyabb reklámfajta. 

Egyidős az internettel, ezért a többi fajtához képest még igencsak gyerekcipőben jár.

2. Mobil reklámozás

Ez alatt azokat a reklámokat értjük, amelyek specifikusan a mobilon keresztül történnek.

Ilyenek például az egyes appok reklámjai, az SMS reklámok, vagy a “hideg” telefonhívások.

3. Nyomtatott reklámozás

A nyomtatott újságokkal együtt folyamatosan csökken a jelentőségük, de valószínűleg sosem fognak teljesen eltűnni.

Egyes iparágakban akár jobban is tud működni, mint például az online felületeken elhelyezett reklámok.

4. Termékelhelyezés

Ide azokat a hirdetéseket soroljuk, amelyeket már egy meglévő tartalom, például szórakoztató műsor kontextusába csomagolunk be.

Az Apple például előszeretettel használja ezt a fajta hirdetést, ezért rengeteg filmben találhatóak meg az Apple termékei.

mi a reklám célja?

5. Sugárzott reklám

Ide tartozik az 1900-as évek két legnagyobb médiuma:

  • Televízió
  • Rádió.

Bár jelentőségükből vesztettek az internet térhódítása miatt, azonban még mindig nagyon fontos eszközök a reklámiparban.

Összegzés

A reklámok már az ókorban is léteztek, de csak az ipari forradalom kirobbanásával váltak milliárd dolláros giga iparággá.

Több fajtájuk is van, de alapvetően mindig az a legnépszerűbb, amit a legtöbb szempár követ.

Ez jelenleg az internet, de 20-30 év múlva a technológiai újításoknak hála már könnyen lehet, hogy valami új, eddig még ismeretlen veszi át a szerepét.

A célja viszont ugyanaz marad: a termékek és szolgáltatások megismertetése és értékesítése.

Reklámra mindenkinek szüksége van. A kérdés, hogy te magad szeretnéd csinálni, vagy szeretnél egy szakértő csapattal dolgozni?