Hatásos kirakat: A legjobb kirakatrendezési ötletek

Az első benyomás hihetetlenül fontos.

Éppen ezért nagyon nehéz jól csinálni.

A helyzetet tovább rontja, hogy csak egyetlen lehetőségünk van rá, ugyanis másodszorra nem lehet első benyomást kialakítani.

Egy kirakat esetében gyakorlatilag pontosan erről van szó. A kirakat vagy megragadja elsőre az arra sétáló figyelmét vagy bármiféle reakció nélkül sétál el mellette. Üzlet tulajdonosként az a célod, hogy minél többen tapadjanak rá a kirakat üvegére és indulhat a window-shopping, ami aztán bevonzza az üzletbe a gyanútlan sétálót!

De miért olyan fontos az első benyomás, milyen a megfelelő kirakat dekoráció és mire kell figyelni a kirakatrendezésnél, hogy beinduljon a window-shopping effektus?

A kirakat fontossága

Szinte minden üzletnek van kirakata.

Éppen ezért az emberek gondolkodás nélkül elmennek mellette, ha nem ragadja meg őket valami.

Eladni viszont csak akkor lehet az érdeklődőknek, ha bemennek az üzletbe. Pontosan ez a kirakat célja.

Beterelni az érdeklődőket az üzletbe, hogy aztán értékesíteni lehessen nekik. 

Ami nagyon előnyössé teszi, az az, hogy 0-24-ben, teljesen passzívan fogja tenni a dolgát. Hiába van az üzlet zárva, hiába vannak ünnepek – még ha azonnal nem is tudnak bemenni az érdeklődők, de megjegyzik az üzletet, és legközelebb betérnek.

Emellett hatalmas előnye még, hogy nagyon könnyen és gyorsan alakítható. Nincs szükség hosszas előkészületekre, hónapokig tartó tervezésre. Akár egyetlen délután alatt nulláról kialakítható – persze itt is él az alapszabály, hogy a jó és igényes munkához idő kell.

A kirakatot érdemes úgy kialakítani, hogy ne csak azokat fogja meg, akik már régóta szeretnének egy általunk kínált terméket vásárolni, hanem az impulzusvásárlókat is elérje. Ők azok, akik egy hirtelen érzelmi inger hatására gyorsan vásárolnak, mindenfajta hosszas mérlegelés nélkül.

És végül, de nem utolsósorban: mérhető a hatékonysága!

Az offline reklámokkal gyakran az a probléma, hogy sokkal nehezebben mérhetőek, mint az online társaik.

A kirakatról ez szerencsére nem mondható el.

Folyamatosan mérhető a napi betérő vendégek száma. Mivel a kirakatok elsődleges célja az üzletbe csalogatás, ezért célszerű ezt kitűzni, mint KPI.

Ha nemrégiben történt egy átalakítás a kirakat dekorációjában vagy kialakításában, akkor célszerű összehasonlítani az átalakítás utáni számokat az átalakítás előttivel.

Kirakat dekoráció: Mire van szükség?

Érdemes első alkalommal csak minimális költségel kialakítani a kirakatot. 

Ez azt jelenti, hogy amíg nem látjuk, mi működik és mi nem, addig felesleges óriási költségbe vernünk magunkat, mert az egész végül csak kidobott pénz lesz.

Éppen ezért az első kirakathoz a legfontosabb barkácseszközöket ajánljuk:

  • kalapács,
  • ragasztó,
  • mérőszalag,
  • kés, bicska,
  • parafa tábla,
  • szögek és rajzszögek
  • tűzőgép,
  • papír.

Sokszor azonban nem működik a DIY-szerű kirakatrendezés, ekkor célszerű minőségibb, drágább, a saját termékeket felvonultató kirakatot létrehozni. 

De hogyan?

A legjobb kirakatrendezési ötletek

1. lépés: Ragadd meg a figyelmet!

Az emberek figyelme nagyon szűkös erőforrás.

Főleg, hogy ma már minden üzletnek van kirakata. Így nem csak önmagában a figyelmet kell a kirakatra vonni, hanem azt is el kell érned, hogy a többi kirakatnál is szembetűnőbb legyél.

Erre a legjobb módszer ha megkülönbözteted magad.

Használj olyan színeket, formákat, dekorációt és fényeket, amivel kitűnsz a többi közül, és a vásárlók figyelmét is oda tudod vonzani.

2. lépés: Alakíts ki fókuszpontokat!

Ha megszerezted a figyelmet, akkor irányítanod kell.

Érdemes a termékedre és annak sajátosságaira vezetni a kíváncsi szempárokat.

Ezt meg tudod tenni színekkel, fényekkel, vagy a méretekkel.

Fontos, hogy elég nagy legyen ahhoz, hogy messziről, akár autóból is meg lehessen pillantani – de elég kicsi legyen ahhoz, hogy helyet adjon a kiegészítőknek és a háttérnek is – így stílusos és erőteljes legyen az összkép.

3. lépés: Mesélj el egy történetet!

Az emberi agy imádja a történeteket, és nagyon szereti összekötni a szálakat.

Könnyítsd meg, és tedd összefüggővé a látszólag nem kapcsolódó szálakat.

Találj egy központi témát, és építsd a köré az egész kirakatot.

Még jobb, ha egy aktuális jelenséget találsz, amiről az emberek akkortájt nagyon sokat beszélnek. Tehát lovagold meg a trendeket!

kirakatrendezési ötletek

4. lépés: Használj kirakat világítást!

A fények talán a legerősebb fegyvereid a kirakatrendezési arzenálban.

Nappal is működni tudnak, ha valamilyen színes fényt használsz – este meg pláne!

Ahhoz, hogy kihasználd a kirakatod 0-24-es passzív előnyeit, fontos, hogy minden napszakban látható tegyen a kirakatod, a termékeid vagy az üzleted.

kirakat világítás

5. lépés: Tartsd meg a letisztultságot és az egyensúlyt!

Ha az előző 4 lépést követed, előfordulhat, hogy az eredmény egy túlzsúfolt, a figyelmet nemhogy megragadó, de inkább taszító kirakat lesz.

Ennek elkerülése érdekében mindig ellenőrizd le a végeredményt közelről, messziről, kintről, bentről, autóból – és így tovább.

Emellett mutasd meg másoknak is, mert te sok esetben elfogult lehetsz. Vigyél oda családtagokat, barátokat.

Néha azonban ők sem fognak őszinte véleményt adni, mert nem akarnak megbántani.

Ekkor célszerű néha megállni az üzlet előtt, és hallgatni az arra elhaladók beszélgetését. Érdekes mondatfoszlányokat és véleményeket lehet kihallani, amelyek sokkal objektívebbek, mint a családunk vagy a saját véleményünk.

Összegzés

A kirakat fogja adni az első benyomást.

Ezért nagyon fontos, hogy:

  1. megragadja a figyelmet,
  2. vezesse a figyelmet,
  3. végül beterelje az érdeklődőket az üzletbe.

Ezt nagyon nehéz elérni, de ha követjük a fentebb említett kirakat dekorációs tanácsokat, az már fél siker. 

A másik fele csakis azon múlik, hogy miként ültetjük át ezeket a gyakorlatba!

Ha szeretnéd mindenképpen jól csinálni, nincs szükséged másra, mint egy szakember segítségére.