Az üzleti élet egyik legfontosabb alapelve az, hogy mindig azon javítsunk először, ami már eleve adott – csak ez után kezdjünk új lábakat kiépíteni.
Minden kereskedelmi egységet – így az online webáruházakat vagy a fizikai üzlethelyiségeket is – úgy érdemes elképzelni, mint egy lyukas vödröt. Hiába öntünk bele újabb és újabb érdeklődőt, ha azok nem vásárolnak, akkor oldalt ki fognak folyni, és a vödrünk sosem telik meg. Ugyanez a példa egy fizikai üzlet esetében úgy hangzik, hogy hiába terelünk be a boltba újabb és újabb érdeklődőket, ha azok végül vásárlás nélkül távoznak.
Ezáltal mindig a “konverzió-optimalizálással”, vagy másképpen fogalmazva a vásárló ösztönzéssel kell kezdenünk a folyamatot – vagyis azzal, hogy miként tesszük vásárlóvá az érdeklődőket.
Amikor pedig elérjük azt, hogy a betévedő érdeklődők nagy része teli kézzel hagyja el az üzletet, csak és kizárólag akkor érdemes ráfeküdni arra, hogy minél több érdeklődőt tereljünk be a boltba.
De vajon mi köze ennek a visual merchandisinghoz, mit csinál pontosan egy visual merchandiser, és hogyan alakítható ki a vásárlás-ösztönző látvány egy fizikai bolt esetében?
A visual merchandiser jelentése
Manapság már mindent az interneten szokás népszerűsíteni.
Pedig egy fizikai bolt esetében az üzlet hírneve szájról szájra terjed, a betérő érdeklődők zöme pedig helybéli, akik minden nap előtte haladnak el.
Éppen ezért, illetve a bevezetőben kifejtett szempontok miatt nagyon fontos, hogy először magát az üzletet és annak kinézetét tegyük rendbe, és csak ez után forduljunk az internet felé.
Az üzletet két részre érdemes bontani a vásárlók szempontjából:
- Az üzlet külseje, kirakata
- Az üzlet belseje
A kirakat legfőbb feladata az, hogy felkeltse az arra járók érdeklődését, és becsalogassa őket a boltba.
Az üzlet belsejének ezzel szemben már az a dolga, hogy “konvertálja” az érdeklődőket, tehát vásárlóvá tegye őket.
Ez a visual merchandiser feladata.
A merchandising magyarul polcszervízként is ismert, ami a termékek kihelyezésétől egészen a környezet kialakításáig terjed.
A visual merchandiser jelentése tehát: Az a személy, aki az üzlet kinézetéért és a rendelkezésére álló tér berendezéséért felel, így eléri, hogy az összkép igazán vásárló ösztönző legyen.
De pontosan mit is jelent ez?
A visual merchandising
Egy visual merchandisernek, és magának a visual merchandisingnak több feladata is van.
Teljesen az alapoktól kell elkezdenie a berendezési folyamatot, és folyamatosan építkeznie a nulláról.
A sorrendet illetően érdemes ismét megemlíteni a bevezetőben említett példákat: semmit nem ér, ha valaki belép a boltba, de nem vásárol.
A visual merchandiser első feladata tehát az, hogy a bolt belsejét vásárlás ösztönzővé tegye.
Ehhez az kell, hogy az üzlet könnyen átlátható és intuitív legyen. Ez azt jelenti, hogy a vásárlók mindent könnyen és gyorsan megtalálnak.
Sokan nem is gondolnák, de az üzletek legnagyobb ellensége nem a szerény kínálat, hanem a túlzsúfoltság. Célszerű ezért minden olyan dekorációt, fényt és egyéb kiegészítőt eltenni, ami túlzsúfolttá teheti az összképet.
A termékek is ide tartoznak! Azon termékeket, amelyek nem futnak jól, érdemes a raktárba vinni, és ha konkrét igény mutatkozik rájuk, csak akkor elővenni és eladni. Így sokkal letisztultabb és egyszerűbb látvány fogja fogadni a betérő vásárlókat.
Amint ezzel megvagyunk, csak ez után jön a következő lépés: a kirakat dekorációja.
Ebben a szakaszban a visual merchandisernek figyelnie kell arra, hogy a termékek legyenek a kirakatban a főszereplők, és ne a márkanév. Emellett figyelemfelkeltő eszközöket is használnia kell, amik a kirakatra terelik a kíváncsi szemgolyókat – legyen az például egy színes futófény, egy érdekes termék-megvilágítás vagy akár egy cégtábla.
Emellett az összhangra és a szezonalitásra is nagy hangsúlyt kell fektetnie. A kirakatnak nagy elvárásokat kell támasztania, de a visual merchandisernek azt is el kell érnie, hogy a kirakat által támasztott magas elvárásoknak a bolt belseje is megfeleljen.
Amennyiben ezzel megvagyunk, csak és kizárólag ez után érdemes a marketinggel, reklámozással foglalkozni, és az internet felé fordulnunk.
Összefoglalás
Az üzleteknek két része van: a kirakat, és a beltér.
A visual merchandiser feladata az, hogy mindkettőt látványossá, csalogatóvá és eladás ösztönzővé tegye.
A sorrend azonban nem mindegy, mert először mindig egy olyan környezetet érdemes kialakítani, ami eladásokat generál – csak ez után érdemes a kirakattal és a reklámozással foglalkozni.
Ha fontosnak tartod, amiről beszéltünk, és szeretnéd mindenképpen jól csinálni, nincs másra szükséged, mint egy szakember segítségére.