Egymással harmonizáló színek a tökéletes cégtáblához

Már 2, 2020

A szemünk az egyik legfontosabb érzékszervünk.

Nem csak evolúciós szempontból, de a vásárlási döntés meghozatalakor is.

Minden egyes forma, térhatás és árnyalat máshogy hat az agyunkra, hiszen rengeteg képzettársítást kapcsolunk hozzájuk.

Ez különösen igaz, ha csak vizuális ingerek hatnak ránk – például egy cégtábla esetében.

Ilyen esetekben az egyik legerősebb fegyverünk: 

A színek!

Színkör

A színeket legtöbbször egy kör alakon ábrázolják.

Ez azért nagyon praktikus, mert könnyen láthatóak rajta a meleg és hideg színek, a különböző színkombinációk és hogy milyen színek illenek egymáshoz – de a kör nagyon jól szemlélteti az ellentéteket, azaz a komplementereket is.

Egy színkör így fest:

színkör

A színek 3 csoportra bonthatóak:

  1. elsődleges színek
  2. másodlagos színek
  3. harmadlagos színek.

Az elsődleges színek: kék, sárga, piros.

Ezek azok a színek, amelyekhez nem szükséges több színt keverni ahhoz, hogy létrehozzuk.

A másodlagos színek: narancssárga, zöld és lila.

Ezek a színek az elsődleges színek keverékei. Ha sárgát keverünk össze pirossal, akkor narancssárgát kapunk. Ha kéket és pirosat, akkor az eredmény lila lesz. Ha pedig sárgát és kéket, akkor az eredmény a zöld.

A harmadlagos színeket pedig úgy kapjuk, hogy még tovább keverjük az elsődleges és másodlagos színeket. Ezek azok a színek, amelyeket a színkörön az elsődleges és másodlagos színek között láthatunk.

Egy másik kategorizálási szempont, amikor meleg, illetve hideg színeknek nevezzük őket. A meleg színek azok, amelyek leginkább a hőségre emlékeztetnek, illetve annak asszociációira (nap, nyár, stb.) Ebből következik, hogy a hideg színek leginkább a fagyra, és annak asszociációira (hó, tél, jég, stb.).

Ahhoz viszont, hogy a cégtáblát ízlésesen és stílusosan tudjuk összerakni, még egy lépést ismernünk kell.

Monokróm és komplementer színek

A monokrómok azok, amelyek a leginkább egymással harmonizáló színek, míg a komplementerek az egymással tökéletesen ellentétek.

Monokrómokat akkor kapunk, ha egyetlen színt, és annak változatait használjuk. Ezek használatával nem igazán lehet mellélőni.

összeillő színek

A komplementerek pedig egymással szemben helyezkednek el a színkörben, és remek kontrasztot alkotnak az emberi szem számára.

komplementer színek

Tehát ezek a színek mutatnak jól együtt.

De hogyan használd őket a cégtábládhoz?

Egymással harmonizáló, összeillő színek a cégtáblához

1. szabály: Sose használj random színeket.

Egy cégtáblának letisztultságot kell sugallnia, és értékeket kell kommunikálnia.

Éppen ezért tudatosan kell hozzá megválasztani a színeket.

A random színek random értelmet és értékeket fognak közvetíteni – ezt pedig mindenáron el kell kerülni!

2. szabály: Meleghez hideg, és fordítva

A meleg és hideg színek nagyon jól harmonizálnak egymással.

De vigyázni kell, mert a két erőteljes szín ütheti egymást. 

2 meleget vagy 2 hideget csak akkor érdemes használni, ha monokrómok, ekkor ugyanis nem kioltják, hanem inkább kiegészítik egymást.

3. szabály: 2-3 szín használata – nem több!

Nagyon ritkán fordul elő az, hogy sok szín együtt szép összhatást eredményezzen.

Csak akkor érdemes ilyen cégtáblát alkotni, ha ennek különleges oka van, tehát valami fontosat kommunikálunk vele.

Ha csupán a szépség és az esztétika a lényeg, maradjunk a jól bevált 1-2, max 3 színnél.

4. szabály: Játssz a világosabb és sötétebb tónusokkal!

A különböző tónusok mást és mást kommunikálnak.

A világosabb tónusokat akkor érdemes használni, amikor kifinomultságot vagy játékosságot szeretnénk kommunikálni.

A sötétebb tónusokat ezzel szemben a komolyabb, merészebb és drámaibb kommunikációhoz érdemes használni.

5. szabály: A komplementer színeket ne 50-50-ben használjuk

A színkör egymással szemben álló színeit egyenlőtlenül érdemes használni, ugyanis a két erős szín ki tudja oltani egymás erejét.

Éppen ezért az egyiket kevésbé tónusossá lehet tenni, esetleg kevesebbet használni belőle, mint a másik színből.

Összegzés

Egy cégtábla kialakításakor a színek kiemelten fontos szerepet játszanak!

Az első benyomásra sajnos nincs második lehetőség, ezért pontosan azt kell kommunikálnunk, amit valójában szeretnénk.

Ezért egymással harmonizáló színeket használjunk, különben az egész összbenyomás gyenge lesz.
Ez nagy felelősség. Ha szeretnéd biztosan jól csinálni, bízz meg ezzel egy profi, szakértő csapatot.